De vuurdoop - Reisverslag uit Woloan Dua, Indonesië van Whitney Ong - WaarBenJij.nu De vuurdoop - Reisverslag uit Woloan Dua, Indonesië van Whitney Ong - WaarBenJij.nu

De vuurdoop

Door: Whitney

Blijf op de hoogte en volg Whitney

14 Maart 2014 | Indonesië, Woloan Dua

Het is tijd om gezond te doen! Joggen, jeeeeeeeeeeeej! Toen ik om kwart over 4 wakker werd, dacht ik eerlijk gezegd eerder: Neeeeeee… Waar ben ik aan begonnen?! Haha, dat heb ik wel eens vaker als ik mezelf dwing om te sporten. Als ik eenmaal bezig ben, komt dat goed :) Ik had mijn wekker wel expres extra vroeg gezet om nog te kunnen appen, aangezien de abnormale 04:15 voor mij, een perfecte 21:15 is in Nederland. Daarom dus lekker geappt met mama en met Dennis. Toevallig was Dennis ook op bezoek bij mij thuis, haha. Gezellig hoor!
Ik heb me snel aangekleed en toen was het tijd om te gaan. De zon komt hier rond 05:15, 05:30 op. Toen we vertrokken was het dus nog pikdonker, aangezien hier geen straatverlichting is. Niet heel handig, gezien de kwaliteit van de wegen hier. Maargoed, ik heb geloof ik al verteld dat je zodra de zon schijnt echt niet kan gaan trainen buiten. Veel te warm! Ondanks het donker en de slechte wegen, is het goed gekomen. We zijn naar het dorp in het dal van de Lokon gejogd, waar broeder Han me de rijstvelden al had laten zien. Naar het dorp toe (ongeveer 15 minuten) kon ik aan één stuk door joggen. Was best trots op mezelf, na zo’n lange tijd niet sporten! We hebben daar even gerust op een brug en ondertussen kwam de zon al een beetje op. Mooi, al die kleuren en de lucht was nog lekker fris :) Toen de terugweg, waarop mijn trots verdween als sneeuw voor de zon. Wat ik jullie nog niet verteld heb, is dat de weg naar het dorp toe naar beneden loopt (nouja, best logisch: het dorp ligt in een dal). Op de terugweg moesten we dus weer naar boven. Man, wat was dat zwaar! Haha. Ik heb geloof ik een emmer vol gezweet. Pfff! De warmte helpt ook al mee, hoewel het een stuk koeler is dan overdag, is het toch al 20 graden. Om 05:45 waren we terug, wat was het warm! En mijn gezicht wordt ook altijd zo lekker rood als ik heb gesport, leek net een tomaat! Ik was kapot, maar heb het toch maar gedaan. De eerste stap is weer gezet, nu volhouden :) Erick zei dat we de volgende keer naar een ander dorp gaan, die weg is makkelijker. Fijn, voor de eerste keer hardlopen heb ik meteen de vuurdoop gehad! Maar ik weet nu in ieder geval waar ik naartoe moet werken. Eventjes wat gedronken en tot rust gekomen. Ik heb Dennis en mama nog even welterusten gewenst. Met mama nog eventjes verder geappt, maar toen kapte het internet er thuis mee, in Breda. Haha, lekker dan. Heerlijk gedoucht en toen kon ik fris en fruitig aan het ontbijt! Ik heb Inge nog even gesproken en gefeliciteerd, want Miliana was vandaag jarig! 6 alweer, wat gaat de tijd snel. En ze wordt elk jaar knapper en is al een echte dame. Ik ben zo’n trotse tante :)
Rond 08:30 ben ik naar broeder Han gelopen om de kranten terug te brengen, maar hij was er niet. In de kerk was een dienst bezig, dus hij zal daar wel geweest zijn. Dan maar doorlopen naar Sayap Kasih. Daar heb ik een praatje gemaakt met de verzorgers, een paar kinderen een aai over de bol gegeven en Alfreds een beetje geprobeerd te helpen. Na de lunch van de verzorgers naar huis om zelf te eten. Ik mag daar altijd lunchen hoor, maar wilde ff op mijn gemakje thuis lunchen vandaag. Toen was het al 13:30 en dus tijd om naar Akfis te gaan. Ik had geen afspraak gemaakt deze keer, maar als ibu Filly geen tijd had, zou ik met de studenten mee kunnen kijken met hun les. Ze was er, maar had nog even een bespreking. Heb even gekletst met de derdejaars en toen kon ik bij ibu Filly terecht. We hebben wat dingetjes besproken, over welke documenten ik nog nodig heb en over de stage. Ik wil namelijk graag meekijken met de stage van de studenten, om te zien hoe dat hier in zijn werk gaat. Maar het blijkt dat ik als ik stage wil lopen, per week 750.000 Rp moet betalen aan het ziekenhuis waar ik dan heen zou gaan. Dat is iets meer dan €45! Vind ik wel een beetje te gek, vooral gezien het feit ik dat ik stage ga lopen, maar alleen ga kijken. Ik heb mijn stages al afgerond in Nederland, dus hoef die hier niet nog eens te doen. De studenten moeten ook betalen om stage te lopen en dat is 1,7 miljoen Rp (ongeveer €100). Maar dat is voor 3 maanden!
Om 17:00 waren we uitgesproken en waren de studenten ook klaar. Ze gingen allemaal supersnel naar huis, maar er stond een blauwe bus klaar bij het schoolgebouw. Ik dacht dat die ook naar Woloan zou gaan, weet eigenlijk niet waarom, maar dat bleek dus niet zo te zijn. Ik ben dus bij de kos van Tiffany uitgestapt, dan kon ik meteen even normale melk halen voor pannenkoeken, haha. Ik werd natuurlijk wel uitgenodigd om binnen te komen, haha. Daar heb ik gezellig wat koffie gedronken en gekletst met Meyti, Chrisly, Tiffany en Egha. Was gezellig! Om 18:45 boodschappen gedaan. Ik had ook bier en cola gehaald, om in de kos op te drinken met de studenten. Tifke, de vriendin van Gren was ook mee. Leuke meid en ze spreekt echt goed Engels! Ik wilde bij een warung tahoe kopen, had ik wel zin in. Ik wilde het kant-en-klaar, maar volgens mij dachten de studenten dat ik tahoe wilde kopen om te bakken en wilden naar de markt. Ja, laat maar dan! Ik eet wel wat restjes in Woloan, haha. Toen we terug waren in hun kos, kon ik gewoon mee-eten. Chrisly had nog wel iets van tahoe gekocht ergens. Mijn cola is natuurlijk weer opgegaan en het bier ook. Zelfs mijn Pringles heb ik achtergelaten! Dat ga ik niet te vaak doen hoor! Voordat ik weg ging, hebben we nog wat naar muziek geluisterd en gekletst. En we hebben een afspraak gemaakt om morgenavond naar een karaoke-bar te gaan! Oei, wat zullen ze gaan lachen om mijn kattengejank, haha. Verheug me erop!
Om 22:00 heeft Meydi me thuis gebracht en me na veel bedankjes (van mij) achtergelaten bij het huis. Nog eventjes geskyped met papa en mama en toen lekker gaan slapen. Ik was best moe!

  • 22 Maart 2014 - 00:02

    Arno:

    Hoi Whitney,

    zie je tijdens het Skypen ook wel eens Flash of de katten? Lijkt me ook leuk! Zit je in Indonesië en zou je zomaar die grote kop van de hond kunnen zien. Bij Jacqueline en mij zat er wel eens 'n kat op het toestenbord want die moest er dan weer eens zonodig bij zijn ;-)

  • 22 Maart 2014 - 00:02

    Arno:

    Hoi Whitney,

    zie je tijdens het Skypen ook wel eens Flash of de katten? Lijkt me ook leuk! Zit je in Indonesië en zou je zomaar die grote kop van de hond kunnen zien. Bij Jacqueline en mij zat er wel eens 'n kat op het toestenbord want die moest er dan weer eens zonodig bij zijn ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Whitney

Als minor van mijn opleiding heb ik gekozen voor het buitenland. Ik ga naar Sulawesi, Indonesië!

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 23564

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 07 Juni 2014

Indonesia

Landen bezocht: