Drukke dag, tetapi enak :) - Reisverslag uit Woloan Dua, Indonesië van Whitney Ong - WaarBenJij.nu Drukke dag, tetapi enak :) - Reisverslag uit Woloan Dua, Indonesië van Whitney Ong - WaarBenJij.nu

Drukke dag, tetapi enak :)

Door: Whitney

Blijf op de hoogte en volg Whitney

11 Maart 2014 | Indonesië, Woloan Dua

Er was weer iets te vieren vandaag, het jubileum van Dennis en mij. Al 4 jaar samen, de tijd vliegt!
Om 6 uur ben ik opgestaan, ik wilde op tijd naar Sayap Kasih vandaag. Gedoucht, geappt en met pak Leo geoefend. Gek dat ik op sommige dagen zo ontzettend sloom ben en op andere dagen superfit… Maar over vandaag klaag ik niet, lekker een goede start gemaakt.
Met pak Leo ben ik weer naar beneden gelopen, hij is al weer wat sterker. Hij heeft weer een tijdje beneden gezeten en volgens mij is hij zelfs even in de voortuin gaan staan. Kan zijn lichaam weer wat vitamine D aanmaken, haha. Ik heb lekker brood met hagelslag op. Voor ik het wist, wilden de meisjes ook brood proeven (ging geloof ik vooral om de hagelslag) en vroeg pak Leo zelfs een sneetje van mijn goddelijke bruine brood. Ja, het was maar een half brood, dus hierna was het al bijna op! Vanmiddag krijg ik meteen nieuw brood, zei Neel. Nouja, hoeft niet per se hoor. Ik kan hier met de pot mee-eten als ik wil, ik kan internetten, ik kan wassen, koken en hoef niks te betalen. Mijn brood delen is wel het minste wat ik kan doen, haha.
Heb me eventjes omgekleed en ben met pak Leo weer naar boven gelopen. Toen naar het kantoor van Yamaru, want ik wilde broeder Han even spreken over mijn plannen voor Sayap Kasih en vragen of hij me eventueel wil helpen met vertalen. Hij was er nog niet, dus ben ik doorgelopen naar zijn huis. Hij zat net in de auto en stond op het punt om te vertrekken naar Tondano met twee andere broeders. En om 14:00 zou er een senator uit Jakarta naar Sayap Kasih komen, dus als ik wilde kon ik ook langskomen. Helaas, heb om 13:30 een afspraak met ibu Filly op Akfis. Ik ben naar Sayap Kasih gelopen en toen ik daar aankwam, zaten de kinderen en begeleiders lekker buiten en waren ze gitaar aan het spelen en aan het zingen. Het zag er heel vertederend uit en ik heb meteen veel foto’s gemaakt. Toen heb ik met de directrice (de zuster die op haar telefoon een Indonesisch-Engels woordenboek heeft staan, haha) gepraat over mijn project. Ik wil de tips van René gebruiken voor het oefenprogramma! Dus dan heb ik gymnastiekoefeningen, dansje(s) en iets met dat ‘geleide fantasie’. Maar er moet natuurlijk nog wel wat onderzoek naar gedaan worden, want ik had er nog nooit van gehoord! Daarom is René dus Master of Science en ik nog student, haha. Ik heb wat afspraken met de zuster gemaakt, bijvoorbeeld dat ik op zoek ga naar Indonesische kinderliedjes met een dansje erin en dan we op 21 maart beginnen! De zuster heeft er veel zin in, net als ik. Ze hoopt dat ze het door kunnen zetten als ik weg ben, dus we zitten op één lijn gelukkig. Na de lunch heeft één van de broeders me een lift gegeven naar huis. Superaardig!
Thuis heb ik mijn huiswerk van bahasa gemaakt, les 21 alweer. Binnen een uurtje was ik klaar met het vertalen van de tekst, de notities en de oefeningen. Het gaat steeds sneller! Het is ook heel toevallig, veel woorden uit de woordenlijst heb ik hier dan toevallig net geleerd of gebruik ik al heel veel. Papa en mama hebben vandaag les, dus ik heb het gemaild en hopelijk kunnen ze het meenemen en uitprinten! Daarna even snel een eitje en wat rijst gegeten, want ik moest al weer richting Akfis! Ik zat al in de bus toen ibu Filly smste dat ze naar huis was gegaan omdat haar zoon ziek was. Ik stopte gewoon bij de Terminal, naast de traditionele markt dus, en heb een rondje gelopen. De dieren waren allemaal al verkocht denk ik, want de slagersbanken (of hoe noem je zoiets, marteltafels of haktafels misschien?) waren al leeg. De geur hing er helaas nog steeds. Heb dus wel mooi dat gedeelte over kunnen slaan, haha. Ik ben nog even een stoffenwinkel binnen gegaan om wat batik te bekijken, maar dat doe ik niet meer alleen! Toen ik de winkel binnenstapte, werd ik meteen ingesloten door 3 verkopers. Niet echt een prettig gevoel, dus ik ben maar snel weer weg gegaan. Ik kijk wel een keer met de studenten samen, kunnen ze ook nog voor me afdingen, haha. Toen ben ik toch naar Akfis gegaan om te proberen de documenten in te scannen voor Evy en Nikki. Ook hier geen succes met het koppelen van het scanapparaat aan de computer. Het zal me wel niet gegund zijn! Ondertussen waren er wat derdejaars binnengedruppeld, dus ik gaf de poging tot scannen maar op en ben bij ze gaan kijken. Ze zouden les hebben van pak Rolly, maar die bleek uiteindelijk niet te komen, omdat hij het te druk had in het ziekenhuis. Meriel heeft me thuis gebracht en ik ben lekker met mijn laptop in de keuken gaan zitten. Heb in plaats van te scannen maar foto’s van de documenten gemaakt en ze zo gemaild, dat ik daar niet eerder op was gekomen zeg! Sjongejonge, nog altijd even sloom met sommige dingen… Jullie merken, ik ben nog niks veranderd hier, ben alleen ietsjepietsje bruiner geworden, haha. Pak Leo was weer naar beneden komen lopen, supergoed! Alleen ik wil liever niet dat hij alleen traploopt en dat heb ik al gezegd, maar hij zal wel Oost-Indisch doof zijn, hihi. Aangezien iedereen hier sinds vanmorgen blijkbaar brood eet, heeft Erick bij de Holland Bakery 2 halfjes bruin en 1 halfje wit gehaald. Een bruintje was voor mij. Morgen maar tosti’s maken ofzo! Ik heb heerlijk kunnen typen in de keuken, het internet deed het goed vandaag! Toen ik het beu was, heb ik nog wat geappt met mama en met de meiden. De meiden zouden vanavond gaan gourmetten, gezellig! Ook Dennis heb ik nog even gesproken, hij had mijn cadeautje gelukkig ontvangen :) Na een ‘drukke’ dag als vandaag, ben ik maar een keertje redelijk op tijd gaan slapen. Was een topdag, sebuah hari enak!

  • 21 Maart 2014 - 20:01

    MONDA KAILUHU:

    Hoi Whitney,
    Ik vind het nog steeds erg leuk om jou belevenissen te lezen. Ik krijg af en toe wel heimwee omdat het voor mij alweer 10 jaar geleden is dat ik in Indonesie was geweest. Het is voor jou ook fijn dat je al een beetje Indonesisch heb geleerd. Fijjn dat je de woorden in het dagelijkse leven kunt gebruiken.
    Sukses verder en tot een andere keer.
    Groetjes van Monda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Whitney

Als minor van mijn opleiding heb ik gekozen voor het buitenland. Ik ga naar Sulawesi, Indonesië!

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 23544

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 07 Juni 2014

Indonesia

Landen bezocht: