Dag 1 in Temboan - Reisverslag uit Temboan, Indonesië van Whitney Ong - WaarBenJij.nu Dag 1 in Temboan - Reisverslag uit Temboan, Indonesië van Whitney Ong - WaarBenJij.nu

Dag 1 in Temboan

Door: Whitney

Blijf op de hoogte en volg Whitney

18 Februari 2014 | Indonesië, Temboan

Pfff, werd vandaag wakker om 4 uur, want ik moest plassen. Het is heel warm en ik kon niet meer slapen. Naast ons raam hangt een lamp buiten. Daar vliegen de hele tijd muggen en wespen omheen en ik hoorde die de hele tijd zoemen. De wekker ging om 5 uur, maar de meiden wilden verder slapen, haha. Uiteindelijk zijn ze er toch maar uit gekomen om te gaan lopen. Snelwandelen, zeiden ze, maar er was niks snels aan. Als ik ga winkelen loop ik nog sneller, haha. Ik heb de zonsopgang wel ongeveer gezien. We liepen de hoofdstraat af, dat was een heel stuk naar beneden. Richting Jaga 3, maar daar was niks van te zien. We zijn gelopen tot aan de Puskesdes, het gezondheidscentrum. Maar toen vonden de studenten het genoeg, we moesten namelijk ook weer terug en dat was dus een hele klim. Pfff, warm!
Terug in het huis hebben we Energen gegeten/gedronken. Een soort cornflakes zeiden de studenten, maar het smaakt naar koffie. Koffie met prut dus, maar het smaakte wel oké :)
Daarna hebben we met één van de wijkhoofden een lijst gehaald van de inwoners. Tussendoor nog 5 minuten geslapen, ik was ineens supermoe. Maar ik werd dus al snel wakker gemaakt, want het was tijd om op pad te gaan. Met Meyti, Tiffany en Meriel heb ik 13 huizen bezocht. Was wel interessant. De studenten moeten in kaart brengen hoeveel families er in elk huis wonen en of er zieken/ouderen/kinderen jonger dan 5/zwangere mensen zijn. Ook hebben ze bij iedereen die dat wilde de bloeddruk opgemeten. Dat was voor mij heel lang geleden, dus ik wil eerst even oefenen voordat ik de bloeddruk ga opmeten bij mensen. Ik heb geprobeerd mee te schrijven met de informatie, maar ik begreep lang niet alles. Iedereen praat zo snel! Na 13 huizen was het tijd voor de lunch bij bapak Harny. Voor de verandering stond er vis op het menu, haha. En mango als toetje. Bapak Harny heeft geloof ik een mangga-abonnement, haha. Gisteren kwam hij al aanzetten met een tas vol mango’s en vandaag hadden we dus weer mango na de lunch. Na de lunch zijn de meiden en ik terug naar ons roze logeerhuis gegaan en hebben we een paar uurtjes geslapen.
Rond 15:00 gingen we weer richting Jaga 1. In 3,5 uur tijd hebben we nog eens 23 huizen gedaan. En Tiffany is haar telefoon ergens vergeten en we weten niet waar! Er was een jongen met ons meegelopen, hij is schijnbaar het aanspreekpunt voor de jongeren in Temboan. Hij is nog terug gegaan naar de huizen die we hebben bezocht om haar telefoon te zoeken, maar helaas. En de telefoon staat nu uit, dus iemand heeft hem al gevonden… Ik hoop dat het nog goed komt! Avondeten was weer bij bapak Harny. Er was natuurlijk vis, maar ook gebakken eieren en sayur, dus ik heb genoeg kunnen eten dat ik wel lekker vond, haha. Toen heb ik nog bij een paar studenten geoefend met de bloeddruk meten en daarna zijn we richting ‘ons huis’ gegaan. Ibu wil mij de hele tijd showen aan iedereen, zo irritant. Ze wist dat we bij bapak Harny zouden eten en dan komen we terug en vraagt ze aan mij, maar alleen aan mij, of ik al heb gegeten. Aan de andere meiden wordt niks gevraagd. Dat vind ik echt heel vervelend! Ik had wel een smsje van Roo gehad, superlief! Ik mis iedereen echt heel erg. Was ik eindelijk gewend aan Woloan en dan moet ik me weer helemaal aanpassen… Achja, go with the flow, denk ik maar. In de avond even opgefrist en daarna evaluatie. Ik ben benieuwd wat er morgen precies gaat gebeuren, want dan gaan we behandelen! Bij de evaluatie hebben de studenten besproken wat ze allemaal hebben uitgegeven aan de boodschappen enzo. Dat ving ik op en toen vroeg ik wat ze hadden betaald en of ik niet mee kon doen, want ze vragen mij niks. Ik eet en drink toch ook mee de komende 2 weken? En scheelt weer geld, wat voor hun misschien wel heel veel is! Na het verdelen van het boodschappengeld kwamen we op 43.000 Rp per persoon, dus nog geen 3 euro! En dan hebben we misschien voor 2 weken wel genoeg. Vind ik reuze meevallen! Daarna zijn de jongens naar huis gegaan, tijd om te gaan slapen. Maar morgen niet ‘joggen’, dan kunnen we lekker blijven liggen tot 7 uur!

  • 02 Maart 2014 - 08:21

    Phil:

    Hier ben ik weer!Ik kan me voorstellen dat je het niet zo leuk vindt om voorgetrokken te worden.Je wordt zo vlug een buitenbeentje dan.En bezienswaardig? Lief en leuk ben je altijd al, dus....heel gewoon (voor mij tenminste)
    Het werk lijkt me best interessant. Zeker als "zuster"even de bloeddruk opmeten e.d.
    Gelukkig voor je dat je af en toe smakelijk kunt eten. Altijd vis zou helemaal niets voor mij zijn.Ben jij afgevallen de laatste weken? Ik kan er me iets bij voorstellen
    Nu wij dit allemaal kunnen lezen ben jij alweer terug op je ouwe stekkie.Daar was je al goed gewend.Frieda belde me, dat je er weeer was.Dus vanochtend (carnavalszondag) extra vroeg opgestaan om te kijken of er al iets van je was doorgekomen.En ja hoor!!!
    Nou kun je weer met je gastheer gaan oefenen. Zit er al vooruitgang in?
    Whitney, het ga je goed. Tot een volgende keer. PHIL

  • 02 Maart 2014 - 09:19

    Arno En Jacq:

    Hoi Whitney,
    erg leuk weer je verslagen te lezen van wat je daar allemaal meemaakt.

    Dat je daar zoveel meer sterren ziet dan hier heeft te maken dat daar niet of nauwelijk licht- en luchtvervuiling is, maar dat wist je natuurlijk al. Of niet? :-)

    Om alles goed te volgen zou het wel makkelijker zijn als iedereen daar bahasa belanda zou spreken, die kans is uiteraard klein. Uiteindelijk moet je het ook zien als in praktijk brengen van de lessen bahasa indonesia die je thuis gevolgd hebt. Ik weet zeker dat je over 'n tijdje alles kunt volgen en ook vlot de taal spreekt.

    Ik hoop dat je straks in de gelegenheid bent naar de familie te gaan en ook naar Bali. Je bent daar relatief dichtbij en is uiteraard leuk voor de gehele reiservaring.

    Groeten en X-en,
    Arno en Jacqueline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Whitney

Als minor van mijn opleiding heb ik gekozen voor het buitenland. Ik ga naar Sulawesi, Indonesië!

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 23583

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 07 Juni 2014

Indonesia

Landen bezocht: