Aan de slag vandaag - Reisverslag uit Woloan Dua, Indonesië van Whitney Ong - WaarBenJij.nu Aan de slag vandaag - Reisverslag uit Woloan Dua, Indonesië van Whitney Ong - WaarBenJij.nu

Aan de slag vandaag

Door: Whitney

Blijf op de hoogte en volg Whitney

09 Maart 2014 | Indonesië, Woloan Dua

Na een korte nacht, ging mijn wekker om 06:30. Tijd om aan het werk te gaan voor pak Leo en voor mij. We hebben het lopen geoefend, maar dat is nog best zwaar. Deze keer zijn we beide trappen af gelopen naar de hal beneden. Daar eventjes gerust en toen weer terug naar boven. Vanavond weer :)
Na het oefenen heb ik nog geappt met Dennis, die was net klaar met werken bij NAC. Ook gekletst met mama, pa en ma waren met Richard en Marlou uit eten geweest en mijn neefjes en nichtjes waren ook uit eten geweest met oma. Fijn om die dingen van thuis allemaal te kunnen volgen vanuit hier! Na een ontbijt met rijst en ei ben ik aan het werk gegaan. Ik heb het curriculum van Akfis vertaald naar het Nederlands voor René en naar hem gestuurd. Ik heb ook nog een was in de machine gedaan, nu ben ik weer bij, haha. Mijn planning voor vandaag: aan mijn projectplan werken, langs broeder Han en als ik nog tijd heb, wil ik mijn huiswerk van bahasa maken!
Om 13:45 heb ik mijn was even opgehangen en daarna nog wat tv gekeken. Jenni vroeg of ik vanmiddag mee wilde naar Tomohon. Ik zal kijken of ik dat red, want ik moet ook nog langs broeder Han om 14:30. Ik had gevraagd of ik de documenten van Akfis kon inscannen en broeder Han heeft een scanner, maar die is niet aangesloten. Of ik daar verstand van heb. Ehm… Verstand niet, maar dit zou ik toch wel moeten kunnen, haha. Ik moest omlopen naar broeder Han, want de kortste weg naar zijn huis was afgesloten door een familie die een feest of juist een begrafenis heeft. Dan bouwen ze een afdak, net als voor de bruiloft in Temboan, en leggen grote stenen midden op de weg, zodat er geen auto’s doorheen kunnen komen.
Met broeder Han ben ik naar het kantoor van Yamaru gelopen en heb ik een paar dappere pogingen ondernomen om de scanner te installeren. Helaas zonder succes. De scanner deed het wel, maar ik kon het bijbehorende programma niet installeren. Dan kwam er een venster op het scherm waarin stond dat er een Windows-versie 2007 of later moest zijn ofzo. Dat heeft broeder Han, dusja.. Dan weet ik het ook niet hoor! Helaas, dan maar op Akfis proberen :)
Lekker een koffietje gedronken en gekletst met broeder Han. Ik heb nog 2 mooie kaarten gekregen, die een vriendin van broeder Han heeft gemaakt. Zij is kunstenares en er zaten een paar hele mooie kaarten bij! Broeder Han vroeg of ik nog mee ging naar zijn huis, dat vind hij geloof ik wel gezellig. Ik ook wel, maar had vandaag geen tijd. Ik had voor mezelf ook al besloten om niet mee te gaan naar Tomohon. Er was allemaal bezoek voor pak Leo en Neel was cucur aan het maken. Cucur lijkt op een soort pannenkoekje. Het precieze recept moet ik nog vragen.
Daarna verder met mijn literatuurstudie over gehandicaptenzorg. Helaas bestaat een groot deel van mijn project uit het opzoeken van literatuur en het lezen van artikelen. Niet echt mijn favoriete bezigheid, maargoed… Het hoort er nou eenmaal bij. Het bezoek was boven en stond allemaal mijn kamer binnen te gluren, dus ik ben op een gegeven moment maar even gaan kijken. Ik naar beneden, want ik dacht dat daar ook mensen waren. Maar dat was niet zo, haha. Ze kwamen wel al snel daarna naar beneden. Ik heb weer wat nieuwe dingen geproefd, een soort cakeje en manggis, dat is een vrucht. Het ziet eruit als een klein granaatappeltje, een beetje paarsachtig. Aan de onderkant zie je een soort bloemvormpje en dat geeft aan hoeveel vruchten erin zitten. Als de bloem aan de onderkant 5 blaadjes heeft, zitten er ook 5 vruchtjes binnenin. Stoer! Als je de schil openmaakt, zitten binnenin witte ‘partjes’, net als bij een mandarijn. Sommige wat groter dan andere en bij de grote stukjes zit er een pit in. De vrucht smaakt een beetje zoetzuur, maar vooral zoet. Was heel lekker! Degene die het vertelde over het bloemetje aan de onderkant van een manggis, was een broer van pak Leo. Dat was ook wel te zien, die lijken veel op elkaar! Meteen iets over de familie te weten gekomen: pak Leo heeft nog 5 broers en 1 zus. Hij is de 4e en de broer die ik nu heb ontmoet is de 2e.
Het bezoek ging weg en toen het weer rustig was, heeft oma Is (geen idee hoe je het schrijft) pisang goreng voor me gemaakt. Angra heb ik niet meer gezien sinds ik naar Temboan ging en nu is oma Is volgens mij het kindermeisje. Ik heb geloof ik al over haar verteld :) Ze wist dat ik wil leren om pisang goreng te maken, dus liet ze het even zien. Was de simpele versie, gewoon banaan in de lengte snijden, beetje zou erop en in de olie! Dat weet ik in ieder geval al, haha. Maar ik wil ook de crispy versie leren maken, met beslag er omheen. Volgende keer!
Ik heb eigenlijk geen avondeten op, want ik had te veel fruit en cucur gesnoept en dus geen honger. Ik wilde verder met school, maar internet deed het niet zo goed. Dan komt er weinig van een literatuurstudie! Nog even met Shel geappt, dat ging dan gelukkig weer wel! Shel was met oma, Inge, Roo en Miliana naar Zoutelande. Lekker! Stiekem ben ik toch wel een beetje jaloers, haha. Op Facebook zag ik gisteren en vandaag ook allemaal foto’s voorbij komen van stranden, terrasjes en de lekkere drankjes die daarbij horen. Goed, ik laat mezelf weer afleiden!
Ik ben deel B van mijn projectplan maar gaan schrijven, wat ik samen met Evy en Nikki ga doen op Akfis. Ik heb geen idee of zij een projectplan hebben ingeleverd! Het is natuurlijk ook lastig samenwerken zo, haha. Komt vast helemaal goed :)
In de avond heb ik met Dennis geappt, die zat lekker met zijn vrienden op Galder! En ook nog even gesproken met papa en mama, die hadden ook een lekker dag tot nu toe. Gelukkig maar!
Ik mocht eigenlijk pas van mezelf gaan slapen als mijn projectplan helemaal af was, maar aangezien dat niet lukte, omdat ik meer info nodig heb van Evy en Nikki en omdat ik ineens heel erg moe was, ben ik toch maar gaan slapen. Morgen weer een dag! En toen was het weekend alweer voorbij. Dat gaat echt snel, de dag heeft echt te weinig uren!

  • 16 Maart 2014 - 14:23

    Phil:

    Zelfs weken en maanden hebben nog te weinig uren. Want wat heeft iedereen het tegenwoordig toch druk. Jonge maar zeker ook oude mensen. Ik merk hetzelf. Zo word je 80 en nu alweer bijna 81.
    Het is hier inderdaad prachtig lenteweer. Alles staat in de bloei.Voor Raymond niet echt gunstig. Hij had deze week bomenplantdag en had veel last van zijn hooikoorts.
    Lieverd, tot de volgende keer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Whitney

Als minor van mijn opleiding heb ik gekozen voor het buitenland. Ik ga naar Sulawesi, Indonesië!

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 23376

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 07 Juni 2014

Indonesia

Landen bezocht: