Dag 6 in Temboan - Reisverslag uit Temboan, Indonesië van Whitney Ong - WaarBenJij.nu Dag 6 in Temboan - Reisverslag uit Temboan, Indonesië van Whitney Ong - WaarBenJij.nu

Dag 6 in Temboan

Door: Whitney

Blijf op de hoogte en volg Whitney

23 Februari 2014 | Indonesië, Temboan

Het is zondag, dus ik mag mee naar de kerk. Oh ja, ik was met inpakken even vergeten dat alles hier voor de kerk uit de kast wordt gehaald. Mijn kleren waren dus eigenlijk niet net genoeg, maarja. De vrouwen dragen naar de kerk gewoonlijk een rok of jurk en de meeste dragen hakken. Hmm, dat is natuurlijk wel een excuus om hier te gaan shoe-shoppen! We zullen zien, haha.
Met Meyti en Andrew ben ik naar de M. Brouwer-kerk gegaan. En ibu en bapak natuurlijk… Ati, Gren en Tiffany waren naar een andere kerk en Meriel in zijn eentje naar de kerk van Pantekosta. Andrew gaf tijdens de dienst nog informatie over acupressuur, want komende week gaan we dat ook gebruiken bij behandelingen. Ook gaan we Brain Gym geven, bejaardengym en herbal medicine! Ik ben benieuwd.
De kerkdienst duurde 2 uur, pff. Er werd nog een jong stel dat volgende week gaat trouwen naar voren geroepen en elke ‘Kolom’ (gebedsgroep) zingt een lied. Dat zingen scheelt wel, dan is het wat draaglijker om 2 uur stil te zitten en te luisteren terwijl je de helft niet begrijpt, haha. Voorin de kerk, naast het altaar, zat ‘Pena’ naar ons te seinen. Ik weet niet zeker of ik jullie al verteld heb over Pena. Hij heet eigenlijk Jerry ofzo, maar we noemen hem Pena. Hij is de vertegenwoordiger van de jongeren in Temboan en alle studenten maken grapjes over dat Meyti hem leuk vindt. Dat is niet zo, Meyti’s vriendje Richi zit ook bij hun in de klas en ze mist hem heel erg. Maar ze houden wel van grapjes maken allemaal, haha. Goed, Pena zat dus te seinen, of wij niet ook wilden zingen. Ehm, nee bedankt! Haha. Na de kerk was het tijd voor de lunch, dacht ik, maar dat was dus niet zo. Het was weer Ibadah bij iemand thuis! Maar Meriel was nog niet terug van zijn kerk, dus we hebben gewacht en de Ibadah mooi kunnen skippen, haha. Daarna was het wel tijd voor de lunch, maar daarna weer Ibadah! Pfff… Ik ben met Tiffany gegaan, maar viel ondertussen bijna in slaap, haha. Tiffany heeft daar nog verteld dat we morgen om 16:00 bejaardengym gaan geven. Die Ibadahs zijn wel handig om mededelingen te doen, want dan hoort iedereen het geloof ik wel. We kwamen er later alleen achter dat we morgen geen gym kunnen geven, want de ouderen hebben dan… (tromgeroffel) … Ibadah! Surprise! Achja, komt wel goed.
Toen hebben we heel eventjes kunnen rusten, maar er werd van ons verwacht dat we onze neus even zouden laten zien in Jaga 2, bij een feest van een jongen en meisje die ook zouden gaan trouwen. Ibu wilde dat ik foto’s maakte, maar ik snapte niet wat ze allemaal zei. Heb mijn camera maar aan Andrew gegeven en die heeft foto’s gemaakt, haha. Het halve dorp zat er geloof ik en er was veel eten. We hebben het gepraat uitgezeten, haha. Het paar keek alleen niet echt blij, zij zag eruit alsof ze moest huilen en hij zag er gewoon doodsbang uit. Weer een verplichte bruiloft, omdat zij zwanger is… Dat kan echt niet hier, maar volgens mij wordt het wel geaccepteerd als de ouders-to-be trouwen. Dan zullen ze denk ik net doen alsof het kind in de huwelijksnacht is verwekt. Vast veel baby’s hier die een paar maanden te vroeg worden geboren!
Bij elke Ibadah wordt trouwens geld gegeven, meestal 2000 of 5000 Rp, maar het kleinste dat ik nog had was 50.000! Een beetje veel, maar heb het toch maar gegeven. Ze zagen er zo ongelukkig uit! Ibu zag dat natuurlijk en heeft volgens mij het halve dorp verteld hoeveel ik heb gegeven. Achja, pech.
Een bordje eten op en toen gerelaxed in het huis. Lekker omgekleed en opgefrist. Ik heb de foto’s van mijn camera weer op mijn laptop gezet. Na 3 weken hier heb ik al 600 foto’s! Meer dan de helft is wel van RBM hier in Temboan, dus die ga ik niet allemaal bewaren. Met de meiden heb ik nog Brain Gym geoefend, dat gaan we morgen ook geven aan de kinderen op school.
Daarna kwam Andrew ons halen voor het avondeten, bij Pena thuis, deze keer. Hij was er niet, maar zijn zusje, moeder en oma wel. Alleen oma woont boven en zit geloof ik de halve dag op het balkonnetje. Pas laat gegeten vandaag, om 21:00! Bij Pena thuis had de poes net kittens gekregen. Zo schattig! Ik kreeg er een in mijn handen geduwd, ze waren pas een paar dagen oud! Lieflieflief! Eindelijk een dier dat nog schoon genoeg is om te knuffelen, haha.
Daarna terug naar het huis en slapen. De planning voor morgen: Brain Gym geven op de basisschool, een rollator maken voor Sandrina, kruiden zoeken voor herbal medicine.
Oh, de broeder is vandaag langs geweest en heeft gekeken naar alle documentatie van Andrew. Oei, wat praat die man veel. Net een vrouw! Haha. En ik ben erachter gekomen dat ibu 500.000 Rp (ongeveer 30 euro) van Tiffany heeft geleend om een varken te kopen, wtf… En blijkbaar heeft ze Meyti al een paar keer om geld gevraagd om beltegoed te kopen. Raar om geld van je gasten te lenen, maargoed. Als ze het maar terug krijgen!

  • 04 Maart 2014 - 13:24

    Phil:

    Hoi Whitney, zo,,,ik heb al je berichten gelezen. Dat op zich is al een heel werk. Laat staan het schrijven ervan.
    Je maakt daar best heel wat mee. Als ik jou was raadde ik iedereen aan, om voordat je daar naar toe gaat een weerbaarheidscursus te gaan volgen. Misschien een leuk bijbaantje voor Dennis. Ook Remco zou zich goed van dienst kunnen maken om met een kapmes cocosnoten te gaan hakken.
    Een kleine familieaangelegenheid dus. Wat moeten jullie daar veel eten!!! Minstens 8x per dag.
    Ja, hier is het carnaval geweest. Andere jaren sta je altijd te blauwbekken.(dit woord kennen ze daar vast niet!)Hier was het geweldig weer. Zonnig en niet koud. Een graad of 10-12.
    Morgen(woensdag) heb ik Frieda, Raymond en de jongens gevraagd om met mij uit eten te gaan.Wij sluiten carnaval dus een dag later af. Gezellig toch!
    Lieverd, ik kijk weer uit naar je volgende verslagen.
    Tot dan, PHIL

  • 04 Maart 2014 - 20:18

    Marja:

    Ha die Whitney, wat ontzettend leuk dat je weer online bent. Ik heb je verhalen de afgelopen 2 weken gemist! Je geeft ons met je reisverhalen echt een kijkje in jouw leven op dit moment in Indonesië. Het is een leven waarvan ik me geen voorstelling kon maken maar door je gedetailleerde manier van schrijven krijg ik daar nu een heel goed beeld van. Leuk hoor al die mensen die je leert kennen en al die nieuwe ervaringen( de slechte, met de fotosessie maar snel proberen te vergeten). Het zijn allemaal dierbare momenten waar je straks met veel plezier aan terug zult denken. Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is de foto's van de blauwe zee en het zwarte strand, ik hoop dat we die binnenkort op je weblog kunnen bewonderen. Lieve Whitney, ga door met genieten en pas goed op jezelf! Liefs en dikke kus ook van Mario.


  • 04 Maart 2014 - 21:03

    Mama :

    Hoi lieverd,
    Al je verhalen weer gelezen! Goed hoor, meisje! Ik weet zeker dat je weer heel veel mensen blij maakt hiermee, want ik heb van verschillende kanten gehoord dat ze jou en je verhalen missen!!
    Aangezien wij vanmiddag een uurtje of 3 hebben geskyped, heb ik nu eigenlijk niet veel te melden! Ik wacht, net als iedereen, op je vervolgverhalen!!
    Dikke kus van ons en de beestjes!! XXX

  • 06 Maart 2014 - 19:06

    Birgitta :

    Weer genoten van je verhalen Whitney,maar ben ook erg benieuwd naar je foto's.

    Dikke kus van Sem en mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Whitney

Als minor van mijn opleiding heb ik gekozen voor het buitenland. Ik ga naar Sulawesi, Indonesië!

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 585
Totaal aantal bezoekers 23356

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 07 Juni 2014

Indonesia

Landen bezocht: