Dag 5 in Temboan (Jaga 3) - Reisverslag uit Temboan, Indonesië van Whitney Ong - WaarBenJij.nu Dag 5 in Temboan (Jaga 3) - Reisverslag uit Temboan, Indonesië van Whitney Ong - WaarBenJij.nu

Dag 5 in Temboan (Jaga 3)

Door: Whitney

Blijf op de hoogte en volg Whitney

22 Februari 2014 | Indonesië, Temboan

Mmm, best oké geslapen hier! Meyti en ik werden al vroeg wakker en natuurlijk was onze gastvrouw al lang en breed uit bed. Ze ging koffie maken, mmm :) Ati en Tiffany sliepen nog. Er was ook nasi jaha (geloof ik). Dat is rijst, gerold in bananenblad. Het wordt geloof ik gerookt of iets dergelijks. Maar het was veel te vroeg om te eten! Alleen koffie, graag!
Om 7 uur kwamen de jongens al. In verband met die rare gasten van gisteren, hadden we met bapak Harny afgesproken dat we op hem zouden wachten om naar het strand te gaan. Maar we moesten ook meehelpen met de voorbereidingen voor het feest, dus hadden we maar heel even de tijd om te zwemmen. Bapak Harny was er nog niet, dus we zouden een uurtje gaan zwemmen met z’n allen.
Met z’n allen werd dus alleen de jongens en ik. De meisjes wilden niet! Oké, dan niet, maar ik ga hoe dan ook het water in, haha. Helaas is het hier niet gebruikelijk om in bikini te zwemmen, dat is te bloot. Ik heb dus maar lekker een legging en T-shirt over mijn bikini aangehouden. Het water was echt heerlijk! De golven waren perfect! Ik heb de jongens nog geprobeerd te leren zwemmen, haha. Andrew kreeg het drijven niet echt onder de knie, dus die is maar niet zo diep gegaan. Meriel en Gren konden het wel. Die hebben de volgende stap, de schoolslag, ook nog te zien gekregen. Voelde me net een badmeester, haha. Maar verder hebben we gewoon meegedoken met de golven en rondgedobberd. Heerlijk, ik heb echt genoten!
Tot 08:30 hebben we gezwommen en daarna zijn we een stuk doorgelopen over het strand. Daar was een soort meertje en hebben we ons afgespoeld. Ik denk dat dat meer bij vloed in verbinding staat met de zee, dus het leek me veilig :) Geen enge beesten enzo, haha. Dat water was wel koud! En het was ineens heel diep, dus we zijn maar aan de kant gebleven.
Daarna terug voor het ontbijt, daar stond RW op het menu. Brr, ik durf het nog steeds niet aan om hond te eten! Allemaal beelden van Flash en die zielige hondjes die ik hier overal zie lopen schieten dan door mijn hoofd en dan staat het me echt tegen… Ik weet dus niet of ik nog RW ga proeven terwijl ik hier ben, misschien heb ik al genoeg nieuwe ervaringen opgedaan, haha.
Na het ontbijt hebben we geholpen in het gebouw naast de kerk, dat was eigenlijk alleen nog een vloer met een dak. Palmboombladeren worden hier gebruikt als versiering, ze binden de ‘stam’ horizontaal vast en de bladeren hangen dan naar beneden. Zoals van die vliegengordijnen. We moesten de tafels klaarmaken. Ze gebruiken op feesten geen tafelkleed, maar van die ‘kleden’ die alleen aan de zijkant hangen. Er zijn vandaag heel wat punaises gebruikt! De jongens hebben nog wat palmbladeren gehakt, ik heb ook een poging gedaan, maar werken met een kapmes is niet mijn ding, haha. Daarna weer ontbijt (zucht…). Ik dacht dat ik veel kon eten, maar vergeleken met de mensen hier is dat maar een muizenhapje! Na ons tweede ontbijt, waarbij ik alleen wat rijst heb gegeten om beleefd te zijn, hebben we wel een ijsje op. Dat ging er wel in, want het was panas sekali! Niet zo lekker als Italiaans ijs, maar het was wel lekker verfrissend. In de middag hebben we nog eventjes gewacht en omgekleed in het huis waar ibu en bapak Kun Tua sliepen en toen naar de kerk. Ik heb geen Koreanen gezien vandaag, haha. Na de kerkdienst hebben we met zijn allen gegeten. Mensen vallen hier echt aan alsof ze nooit eten hebben gezien. Ook is het hier heel gebruikelijk om meteen na het eten weg te gaan. Dat hebben we dan ook maar gedaan.
Bij hetzelfde huis weer gewacht op de auto die ons terug zou brengen naar Jaga 2. Dat duurde en duurde maar, zoals altijd hier. De zoon van ibu an bapak Kun Tua, Jeril (of zoiets), bood me nog wel een lift achterop de motor aan, maar nee bedankt. Ik wacht op mijn vrienden, want: samen uit, samen thuis! Trouwens, die jongen had nog geen 3 woorden tegen me gezegd, waarom zou ik nu dan ineens gezellig bij hem achterop de motor gaan zitten?
Na een tijdje weer achterin de pick-up. De chauffeur wilde dat ik voorin ging zitten, naast hem. Nee, bedankt! Ik ga lekker in de bak. Er stonden ook nog eens 3 asfaltvaten met water in de auto, dus de chauffeur moest langzaam rijden, anders zou al het water er overheen gaan. De rit was wel leuk, lekker in het donker naar de sterren gekeken. Terug in het huis in Jaga 2, was er geen water. Helaas dus geen douche! En we hadden maar 3 kwartier, want om 19:30 begon weer een Ibadah (gebedsdienst). Ik had eigenlijk geen zin om mee te gaan, maar ibu zou thuisblijven, dus dan ging ik toch liever mee, haha. Er was bezoek in huis en die vrouw had thuis wel water zei ze, dus zijn de meiden en ik met haar meegegaan. 2 aan 2 gedoucht en toen waren we (natuurlijk) te laat voor de Ibadah, dus we zijn niet meer gegaan, haha. Maar we waren in ieder geval wel weer fris! Al snel nadat we terug waren in het huis, kwam bapak Harny ons halen om te gaan eten. De jongens waren alleen nog niet terug. Even op ze gewacht en toen zijn we gaan eten bij een familie. Ik heb rijst, ayam ketjap en babi op, was wel lekker.
Toen liepen we terug en heb ik even naar huis gebeld. Eventjes met mama gekletst en ook met papa toen die thuis kwam van het werk. Was zo fijn om jullie stemmen even te horen, pa en ma! Ik heb een update gegeven over mijn belevenissen en een update gekregen over thuis. Was blij om te horen dat het goed gaat met iedereen :) En mama vertelde dat het volgend weekend carnaval is! Wat baal ik dat ik dat ga missen! Helaas, pindakaas…
Na dat fijne telefoontje was ik weer helemaal opgepept en zijn we terug gegaan naar het huis om te slapen. Nou ja, slapen… De meiden moesten natuurlijk even bellen en smsen, want ze hadden 1 dag helemaal geen bereik gehad, haha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Whitney

Als minor van mijn opleiding heb ik gekozen voor het buitenland. Ik ga naar Sulawesi, Indonesië!

Actief sinds 24 Jan. 2014
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 23360

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 07 Juni 2014

Indonesia

Landen bezocht: